Februar 2004's BSA

Denne måneds BSA er medlem nr. 4 Jørgen Malta's A10 Golden Flash

Importeret    d. 30/6 - 1953. af Fa. H.V. Hansen København. Videresolgt d. 07/7 - 1953. til Fa. Brdr. Friis Hansen København.
Ja så langt kom jeg dengang i 1981 med efterforskning af motorcyklens historik efter at have kontaktet BSA importøren i København.
Ja det hele startede faktisk med at jeg havde en god motorcykelven som arbejdede som selvstændig mekaniker.
 Han havde fået en "papkasse" BSA i bytte på en autoreparation. Tilstanden var total adskilt, mangelfuld og uden registrerings attest. En dag henvendte han sig  til mig, da han vidste at jeg tidligere havde skruet en del i BSA.” og forespurgte hvad det ville koste at sætte cyklen i køreklar stand. Efter lidt snakken frem og tilbage, endte det med, at han fik mig overbevist om, at sådan en cykel kunne jeg simpelthen ikke undvære, da denne model var min første mc. helt tilbage i 64. Han fik mig cyklen prakket på til en pris af  2-300 Kr. og en fin MZ. 150 cc motor. Nu stod jeg der med en dynge mangelfuld skrammel uden papirer. De fleste manglende stumper kunne jeg finde på mine egne hylder, dog på nær en forskærm, som jeg fandt ved en bekendt helt ovre på vestkysten. Så var der problemet med  reg. papirerne.
Det havde jeg på daværende tidspunkt aldrig prøvet før, så jeg henvendte mig skriftlig til FDM.
De oplyste mig fremgangsmåden, samtidig med at de satte forespørgslen og svaret i bladet Motor. Dette resulterede i, at en vred dame fra Svendborg hævdede over for FDM, at det helt sikkert var hendes motorcykel, der her var tale om, og som hun, for mange år siden, havde fået stjålet i Århus medens hun boede der. Efter at have været kontaktet af FDM og oplyst motor og stelnummer hørte jeg aldrig mere til sagen.
Så var det ellers bare om at komme i gang  med at få sandblæst, malet og forkromet.
Derefter blev motoren renset, poleret og renoveret. Jeg måtte også købe nogle nye stumper, bl.a. lydpotter, forrør, twinsæde, karburator, kæder, dæk, fælge og egre. Til sidst blev det hele samlet uden problemer. Nu var jeg klar til at få godkendelserne afklaret ved Toldvæsnet og synshallen. Toldvæsnet kunne ikke finde cyklen i deres arkiv i KBH. Men efter fremlæggelse af importørerklæringen, en købskvittering og lidt piven i krogene, endte det med at den rare tolder udstedte en ny toldattest ganske gratis. Nu var der kun synshallen tilbage, men der var ingen problemer udover, at man mente, at der burde udskiftes et forhjulsleje. 
Jeg kørte på Flashen i et par år, derefter afmeldte jeg nummerpladen, og opstaldede cyklen i min samling. Der har den stået siden. Man kan jo ikke have alt indregistreret selv om vægtafgiften nu kun er 25%. Motortuningsgraden er standard med 6-1i kompression og en 634 knast. Det må siges at jeg aldrig har kørt på en cykel som går så blødt i motorgangen. Og med hensyn til vibrationer og motorstøj ? ja, så er det næsten lig nul. Det er i hvert fald ikke den jeg har fået tinitus af.