Oktober måneds BSA 2009

 

DENNE MÅNEDS BSA ER WEBMASTEREN'S BSA A75R MK II 1971


Da der ikke er kommet noget bidrag til denne måneds BSA fra medlemmerne, må I nøjes med mit seneste projekt.
Den har været længe undervejs og den har været langt omkring. Oprindelig blev den sendt til Italien som ganske lille, og den har sikkert været hvid, da det var en populær farve på det marked. Senere kom den til Tyskland og i 2001 på Summercamp'en i Jels, købte vor nuværende formand Bendt den af Uwe Lohse. Cyklen var komplet og kunne køre, men havde en usund lyd fra transmissionen. Bendt havde i forvejen en Rocket 3, så han var ikke så nervøs. Den var lidt speciel idet der var monteret 5 gear, selvstarter fra en Trident og Mikuni vacuum karburatorer fra en Yamaha XS750. Allerede dengang var jeg lidt interesseret, men kunne ikke lige afslutte handlen. Bendt skilte den næsten totalt ad, og fandt ud af at det var bundakslen og nålelejet i gearkassen der var totalt ødelagt. Bendt blev så senere fristet af et godt tilbud på en ret fin Rocket 3 MKI i Sverige, så jeg kom til at spørge til den "tilovers blevende". Vi fik handlet efter jeg var blevet indført i fejl og mangler.
Så Februar 2004 kunne jeg begynde at gøre status over hvad jeg havde og hvad jeg manglede, samt anskaffe diverse litteratur. Det er en af mine kæpheste: man kan ikke på nogen måde forsvare at gå i gang med en restaurering uden som minimum at have værkstedshåndbogen og reservedelskataloget.
Ad omveje fik jeg at vide at Palle fra U.K.Bikes havde en del Triumph Trident motordele som han gerne ville af med. Det endte med at jeg lavede en bytte handel med ham, hvor han fik nogle dele han lettere kunne omsætte.
Det var en stor hjælp at have nogle gode kasser at kigge i når de "originale" dele ikke levede op til kravene. I øvrigt er det kun ganske få ting der fandt nåde for de kritiske øjne: stellet, benzin og olietank, oliekøler, karburatorer, topstykke, motordæksler, kobling, bagskærm og sædebund samt enkelte tandhjul. Ikke alt blev skiftet ud fordi det var defekt, men en lille del fordi jeg ønskede noget andet end standard.
Genopbygningen tog væsentlig længere tid end jeg havde forventet, men når man skal starte med at bygge en kraftig "rette bænk" for at rette stellet op med hydraulisk værktøj, ja så går tiden.
Den blev færdig her i foråret, men det tog lidt tid inden der kom plade på og indtrimningen kunne begynde. Det er godt nok ikke for børn. Olien kan vælte ud alle steder på sådan en, med alle de pakflader og stødstangsrør. Og der mange ting der kan støje og skramle. Jeg er dog altid kommet hjem fra mine ture, men et vedvarende problem med at få tomgang ved varm motor gjorde at jeg valgte at tage den gamle Shooting Star til Holland til det Internationale træf. Jeg har nu istandsat de originale Amal karburatorer, for at se om det kan kurere problemet. Til næste år regner jeg med en fuld sæson......

Måske skriver jeg en længere artikel senere om hele forløbet.