April Månedes BSA 2006.

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 4 Jørgen Malta's 1970 A65L

BSA Lightning årg. 1970 solgt af vores salgsafdeling til hr. Gunnar Andreas Gjerlevsen, Hillerødgade 64, Kbh.N. 25 september 1970. Sådan skrev HV Hansen i en importørerklæring den 10 Okt. 1984. Efter ansøgning fra mig pga. manglende reg. att.
Jeg havde i et stykke tid været på udkik efter en BSA Lightning til små penge til min samling, da jeg en dag fik en henvendelse fra BSA klubben, om en mand fra Esbjerg kanten, der havde en dynge til salg. En overgang havde den hvis nok ligget og rodet ude på en mark. Jeg kontaktede ham, men han havde solgt den 8 dag tidligere til et andet medlem fra BSA klubben. Nå det var der ikke noget at gøre ved, men jeg prøvede at kontakte vedkommende, som boede på daværende tidspunkt i Videbæk, men han var selvfølgelig ikke interesseret i at sælge. Vi blev enige om, at han ville kontakte mig, hvis han løb sur i det. 
Efter lang tid lod han høre fra sig. Han havde faktisk opgivet projektet.  Jeg kørte over og besigtigede cyklen. Ja jeg måtte indrømme at det var for viderekomne. Han forlangte 4000 kr. men jeg bød 2500 kr. og så kunne han trække de stumper ud som han havde købt. Jeg viste at han selv havde givet 2000 kr. Det endte med at han gik ned i 3500, men jeg syntes det var i overkanten, da der ingen registrerings papirer fandtes, så jeg kørte hjem med uforrettet sag.
Efter en tænkepause, ringede jeg tilbage og bød 3000 og handlen gik i orden. Vi blev enige om, at han tog cyklen med bag i bilen til en BSA hygge weekend, så kunne jeg overtage den der. Ja, jeg måtte konstatere, at der blandt deltagerne var en del hovedrysten ved overdragelsen. Jeg måtte jo være gal i  låget, at gå i gang med sådan en dynge, hvor alt for mange dele manglede, og tillige havde der været ild i den. Den var godt sodsværtet.
Jeg havde den opfattelse, at jeg lå inde med de fleste af de manglende stumper på lager, men det viste sig ved en nærmere gennemgang, at jeg desværre tidligere havde solgt dem. Nå nu var gode råd dyre, indtil at jeg kom i tanke om, at en tidligere mc. forhandler i Søborg var flyttet hjem på fødegården i  Nord Jylland med rigtig mange stumper. Han havde det meste af det jeg manglede. Det var bare heldigt, og i sidste sekund. For at efter jeg var kørt, var der en optikker, som købte hele lageret.
De resterende dele fandt jeg på diverse stumpemarkeder. Nu var det bare med at komme i gang. Først blev det hele prøvesamlet og tilpasset for derefter at blive adskilt og uddelegeret  til sandblæser , maler og cromer. Efter 2 år var cyklen klar til indregistrering. Toldvæsnet og synshallen var ingen problem. Jeg kunne dokumentere at den tidligere havde været dansk indregistreret. I midt firserne var jeg på cyklen til Albion træf hvor den fik pokal. Der løb jeg også tilfældig ind i den første ejer, som nu boede i Esbjerg. Han troede ikke helt på at det havde været hans cykel, men efter han havde kikket lidt på stellet var han overbevist. I år har jeg nu endelig fået monteret den rigtige tank, så cyklen fremstår næsten 100% original, selv bolte , skruer og møtrikker. Dog ikke spændeskiver. Styr er den store USA type, men skal være den lille EU model. Reflex under tank og håndbøjle bag twinsæde skal ikke være der. De 2  store tudehorn nænner jeg ikke at montere, men nøjes med det lille .