April måneds BSA 2009
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM 1358 KLAUS NIELSEN'S BSA M21 1954
Jeg købte min første BSA
i 2003 og jeg finder stadig flere og flere specielle ting ved den. M21'eren er
købt ved Morten fra Måløv på sjælland. Mortens far havde købt
BSA'en i England og kørt den hjem til Sjælland. Cyklen har kørt som "Falck"
cykel ved AA service og efter aftjent værnepligt solgt til Mortens far.
Der blev aldrig betalt afgift af det oprindelige stel, så alle delene er flyttet
over på et dansk stel fra 1954.
Det første specielle jeg fandt ud af, var at min M21 ikke havde nogen shock
kobling. Det skal sådan én jo have så jeg fandt en brugt. Den passede ikke.
Krumtappen var for kort og for tynd. Koblingen røg over i en kasse hvor den
stadig ligger i dag.
Det næste specielle fandt jeg ud af var da jeg skulle have nye koblingsplader.
Min kobling er en 4 fjeders som jeg har fået at vide slet ikke høre hjemme på en
gammel 1 cylinder. Men dét og sammen med den manglede shock kobling gav lidt
mening, da der jo er gummi shock kobling i koblingsnavet.
Efter nogle år fandt jeg ud af at der fandtes nogle "specielle" M21 modeller i
'61 - '63 hvor der ikke var shock kobling på krumtappen, men en 12v Alternator.
Jeg fik straks tjekket motor nummeret og ganske rigtig stod der BM21A som
bekræftede at det er en Alternator model jeg har fået fat på. Lige pludselige
var det jeg ellers troede var noget sammenbygget fusk, en sjælden M21 model, kun
produceret fra 1961 til 1963.
Den seneste sære ting jeg er stødt på er at min M21 har en 3/8" bagkæde og iflg
Francois & Frederik og min spareparts manual skal det være en 1/4". Men Frederik
sagde også "Svingarm model B31/33 har stor kæde..."
Men det skulle ikke undre mig at nu hvor min M21 er bygget i 60'erne, har de
givet den samme bagkæde som B31/33 med svingarm fra den årgang.
Hvis der er nogen der ligger inde med en sparepart manual på M21
generator modellen er jeg meget interesseret. Send en mail til