August 2005's BSA
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR.
1080 Peter Klitgaards 1971
B50SS.
Det er min anden B50. Jeg købte en ny hos H.V.
Hansen på Gl. Kongevej i 1973, som jeg havde i 1 1/2 år.
Denne her er fra 1971 og jeg købte den i Randers i 1991. Den var udstyret
med miles – ure og sælger mente at den havde
kørt i Nordafrika med en dansk ingeniør i sadlen. Den er registreret første
gang i DK d. 31.12.1974.
Oprindelig er modellen en street
scrambler (gadecrosser) men jeg har bygget den
om til cafe racer.
Alt overflødig vægt har jeg skruet af (sidedæksler og
luftfilterkasse) eller erstattet med glasfiber eller
alu. (sæde skærme, fælge), så at
tørvægten nu er nede på 125 kg.
Cyklen er udstyret med Boyer elektronisk tænding
og laderegulator fra Erik
Schnabel (den starter 1. eller 2. gang, kold eller varm når man
kender den – ups, nu hænger jeg på
den !) og fik for 2 år siden en let tuning – 32
mm karburator i stedet for den originale 30 mm, KN filter,
gasflowet topstykke, de skrappe MX
knaster. Den 1 mm tykke dekompressionsplade, som
var monteret under cylinderen på alle SS og T modeller er fjernet så
kompressionen nu er 10:1 og ca. 38-40 heste skulle være hjemme. Cyklen er
gearet 2 tænder op på forreste tandhjul. Jeg har monteret elektronisk
omdr.tæller og en cykelcomputer (let og præcis).
Af andre forbedringer er der lavet blyfrit topstykke,
monteret smedet stempel, Carillo -
plejlstang og en herrekobling med 15 plader og 6 fjedre ( bykørsel = klar
lidelse).
Den originale crosslydpotte
( kaldet Stærekassen) er skiftet ud med en mere klassisk larmende
britisk potte og bagkæden og kædehjul er skiftet
ud med en bred fra 650érne.
Min B50 har olietank i stellet – såkaldt OIF, you
know. Olien hældes i øverst i
forrøret foran tanken og hentes ud nederst i
samme rør. Når olien kommer retur, løber noget af
den ned i overrøret som ender blindt under
sadlen ! Derfor er overrøret forsynet med en
aftapningsstuds i stykket under sadlen, således at du, når du skifter olie,
også kan tappe den olie af som aldrig rigtig blev brugt - helt ærligt kære
briter, så var I sgu selv ude om det – hvad havde I drukket inden i satte
jer til tegnebordet ?
Nå, men du sætter se'føli bare en
banjobolt i hullet, en olieslange på, som under motoren forbindes til
the main
feed pipe med et
T-stykke og endelig monterer du et moderne oliefilter.
Krumtaphusudluftningen sker fra
forkædekassen hvorfra en
slange er ført op under tanken og forsynet med en
udlufterventil fra en Ford Escort.
B 50
kørte endurance race med rimeligt udbytte i
starten af 70érne, bla. med en overall 2. plads
i Barcelona 24 timer, hvor den klemte sig ind mellem 2
Laverda 750'ere.
Jeg har være på 3 ture på den, Norge , Østrig og
Tjekkiet. På vej hjem fra Tjekkiet i '98 nåede jeg til Leipzig hvor basen
opgav med en prut. Det viste sig at statorens
bakelit lå i bunden af forkædekassen som
cornflakes….men det var jo ikke dens skyld.
Nå jo – på vej hjem fra Norge i 91 da jeg lige havde købt den og inden
ombygningen, trak jeg fra min kammerats Yamaha
XS 400 SE op ad Hallandsåsen,
hæ , hæ – og på det
tidspunkt brugte basén ¼ liter olie om dagen.
Til slut vil jeg benytte lejligheden til at takke BSA klubben for en god
hjemmeside med mange gode links, uden hvilke jeg aldrig havde fundet
Rickard Nebrer´s
B50-homepage ( tak Rickard!).
Hvorfor kører vi på det
her ?? – it must
be
loooove !!
PS : et fif : skær et stykke 6 mm
birkefinér i samme størrelse som nummerpladen og
mal den med vejrbestandig maling. Tryk byggesilicone
ud på pladen og læg nummerpladen i siliconen og
vupti – aldrig mere revnet nummerplade.