August måneds BSA 2006

DENNE MÅNEDS BSA ER  MEDLEM NR. 1523 Aage Kjærgaard Olsen's 1956 A10GF.

Det er en BSA Golden Flash A 10 årgang 1956, men først indregistreret l. gang i 1959 i England. Den er importeret her til Danmark i 2002. Jeg købte den i 2005 af en privat person, efter at jeg havde søgt en BSA GF lignende den jeg havde haft og kørt på i mine yngre dage. Det var godt nok en årgang 1954 med plunger stel, men ellers meget lignende. Det er jo det med nostalgien.
BSAén kunne starte og køre, da jeg købte den, men ikke ordentligt. Det var heller ikke godt med strømmen, selv om man havde forsynet den med 2 batterier, en ekstra monteret ind i værktøjskassen, til at føde kørelys og påmonteret blinklys. Og så var der jo det med noget olieudslip fra motoren, samt et par knækkede eger i baghjulet og en nedslidt kæde og tandhjul i bag. Ligesom det viste sig, at chokeranordningen var fjernet i karburatoren, en Amal Monobloc.
I efteråret blev nødvendig adskillelse foretaget.
Vedrørende strømmen viste det sig, at ankeret i dynamoen var brændt af. Jeg valgte så at få viklet om og ændret til 12 volts anlæg med ny elektronisk laderelæ, ny forlygteindsats med asymetrisk virkning og H 4 pære, og et nyt 12 volts vedligeholdelsesfri batteri, så nu har jeg lys som på en ny motorcykel. Den ekstra batteri og blinklysanlægget er selvfølgelig afmonteret. I motortoppen viste det sig, at ventilerne ikke var justeret korrekte, de havde simpelthen ingen tolerance, efter ventilslibning foretaget af tidligere ejer, ligesom pakningerne under nikketøjhuset var ødelagte, tydeligt ved sidste montering. Motoren er nu fuldstændig olietæt, undtagen det den udånder nedenunder. Det automatiske tændingsregulering på magneten var meget slidt og er blevet repareret. Jeg har fået lavet et nyt baghjul, idet det viste sig, at de knækkede eger var p.g.a. ikke korrekt gradborede huller i fælgen, og samtidig fået monteret nyt tandhjul og kæde og 2 nye lejer i baghjulet. Karburatoren er igen blevet monteret med chokeranordning, så jeg nu har mulighed for at justere med luft ved f.eks. koldstart og tomgang.
Reparationen har jeg (gammel mekaniker) selv foretaget med hjælp fra Vagn Jensen, Lystrup, Flemming Jensen, Galten, og Ivan Jensen, Ry. 
Så nu kører det bare derudad.