December 2004's BSA

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 1146 NIELS NIELSEN'S 1954 B31

Min 350 cm3 B31 plunger årgang 54 har kørt i Danmark fra fødslen. Jeg er stadig i besiddelse af den originale toldattest udstedt 09.03.54  ved Vejle toldkammer. Ejerskab er ukendt frem til 12.08.57, hvor omregistrering til Hardy Kjærgaard i Thyregod foretages. Siden kom den til Peter Lorenzen  i landsbyen Smedebæk ved Ejstrupholm. Smedebæk er min fødeby, og jeg har ofte set Peter køre på motorcyklen. Den 14.09.72 bliver jeg selv ejer af cyklen og får den indregistreret. Jeg har dog ikke kørekort til motorcykel på det tidspunkt og kører derfor kun ganske lidt. På grund af studier sælger jeg igen til lokale folk i Ejstrupholm,  og af kringlede veje ender cyklen hos min far, da han i 1986 sælger sin smedeforretning og går på pension. Gennem de følgende 10 år restaurerer  han cyklen til en rimelig standard. Efter hans død i 1996 overtager jeg for anden gang cyklen.

Det bringer min interesse for motorcykler til live igen, og jeg får hurtigt formaliteterne med et kørekort bragt i orden. Jeg har siden fortsat arbejdet med at bringe cyklen i god stand, og den har efterhånden været hele turen igennem med renovering af tank, magnet, relæ, top med nye ventiler, bund med nye hovedlejer, glasblæsning af krumtaphus samt nyt krom og galvanisering af bolte og møtrikker. 

Næste punkt, der skal løses, er en hylende støj  fra tandhjulstrækket mellem magnet og dynamo. Desuden skal de lakerede fælge på et senere tidspunkt udskiftet med nye forkromede.

Gearingen har jeg ændret med 19 tænder på motor og gearkasse svarende til, hvad der er som standard  på en B33 500 cm3. Det giver en mere behagelig kørsel, og bare der køres med omtanke ved modvind og lignende, kan den lille motor fint klare det.

Lyden af en encylindret engelsk arbejdshest overgår alt og er en fornøjelse at komme tilbage til efter mange ture på min A10.