December måneds BSA 2006
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 661 Erik Christensen's 1929 E29.
Min svoger, Bent Lauritsen
Hjørring, havde længe fortalt om en 2 cylindret BSA han havde haft i
halvtredserne. En fin maskine, som også på det tidspunkt var et
sjældent syn. Han ringede en dag og sagde at der vist stod en sådan
BSA på en gård ved Hjørring og at han ville køre ud og se på den.
Ganske rigtigt. Der stod en 2 cylindret BSA fra 1929 i rimelig
komplet stand. I første omgang ville manden ikke sælge, men da de
kiggede på den gamle toldattest viste det sig at svogerens navn stod
der, så det var gensynsglæde med den nu noget forfaldne cykel.
Handlen blev derfor til noget, da det jo var en tidligere ejer, der
købte den. At den så var til mig var en anden sag.
Jeg var nu den lykkelige ejer af en BSA E29, 770cm 2 cyl. sv.
Indregistreret første gang i København den 16.08.1929 og kort tid
derefter solgt til Hr. Skomagermester Georg Mortensen, Bassingade
Hjørring med reg. Nr. P 3042. Min svoger købte den senere den
04.07.1956 og solgte den videre den 06.09.1956 til Frisør Willy
Hansen Lyngså til den formidable pris af 800,- kr. samt en trompet.
Den blev afmeldt den 13.07.1957 og endte derefter på førnævnte gård
ved Hjørring hvor den så stod indtil 23.02.2000 da jeg købte den.
Jeg var nok klar over at der skulle en fagmand til for at restaurere
den til original stand og jeg kontaktede derfor Erik Møller,
Silkeborg om han ville tage sig af den. Han er nok en af dem i
Danmark der ved mest om gamle BSA og han har gode forbindelser til
originale reservedele i England. Efter at have undersøgt den, lovede
han at restaurere den til original stand. Det tog selvfølgelig nogen
tid, men i august 2004 var den klar. Og jeg må sige at jeg var
ovenud tilfreds med resultatet. Alt var nænsomt restaureret og bragt
til original stand og det var en fornøjelse at køre den første tur.
Det er siden blevet til mange ture i det nordjyske og det er mig en
glæde at mærke den 2 cylindrede maskines store moment. Bare den
ruller klares alle bakker og sving i det høje gear. Den var også med
til BSA træf på Mors i 2005 hvor den befandt sig godt i selskab med
alle de andre BSA ’er fra det meste af verden. Nu er den sat ”på
stald” for vinteren og jeg ser allerede frem til at køre på den til
næste år.