December måneds BSA 2009
Billedet er taget vinteren
2008 på Ry Mølle, midt over tanken helt ude i horisonten, ses Himmelbjergtårnet
DENNE MÅNEDS BSA ER BENDT NIELSEN'S BSA A75R 1969
Rocket 3 1969 min tredje af slagsen blev købt i Kristiansstad i 2004 af Hans Helgesson, Kristianstad. Motorcyklen var annonceret til salg på Dansk BSA Klubs hjemmeside, tak til Tommy Jørgensen, det skyldes alene hans store arbejde med hjemmesiden at jeg i dag er den glade ejer af en BSA Rocket 3 1969. Hans havde købt cyklen ved et dødsbo og var egentlig ikke helt klar over hvad det var han stod med, hovedinteressen var encylindrene 500 cc. Han syntes ikke om at køre på trecylindret. Der var ikke oplyst motor nr. (motor og stel nr. skal være ens på R 3) så jeg spurgte naturligvis til motor nr. Hans kunne oplyse at motoren ikke var stemplet, så det var ikke den originale motor der lå i. ( ikke så godt) Hans kunne også oplyse at cyklen kun havde haft en ejer og at den var blevet total renoveret ved en BSA forhandler i Halmstad. Jeg havde tidligere talt med BSA .- Hansen i København der fortalte at alle reservedele og to ombytningsmotorer (ikke nr. stemplede) var solgt til Halmstads – Gustav. Hansen fortalte at man havde importeret ca. 20 styk R. 3. med et sædvanligt lager af reservedele, men i modsætning til tidligere modeller ( A65 osv.) var salget af reservedele så minimalt at man havde besluttet at sælge til Sverige, hvor markedet var større. Jeg satsede på at det var en næsten ny ombytningsmotor der var lagt i. Aftalte at købe cyklen og hentede den dagen efter i Kristianstad, sammen med min gode ven Helmer. Det var en næsten ny motor, cyklen var pæn uden at være et glansbillede. Jeg skiftede det uoriginale bagsæde ud med et originalt. Monterede 18” fælg på baghjulet nye dæk , Michelin MacAdam, nyt sæt kæder / tandhjul , koblingsplade og kabler, så ved man hvor mange km. der er igen til skift. Der blev også monteret 3 stk. Mikuni karburaturer og naturligvis et Pazon tændingsanlæg. En lille BMW styrkåbe og Krauser tasker, der gik originaliteten fløjten. Jeg kørte derefter ca. 55. 000 km på cyklen. Hovedreparerede motoren i 2008, det var en ombytningsmotor, dog ikke helt så ny som håbet. Den har senest været en tur i Valkenburg til International BSA træf 2009. Rocket 3 er en stabil og god cykel, når den bliver justeret en smule og ikke mindst får rettet de 203 fejl den var leveret med fra BSA fabrikken i Birmingham. Men den er født med en fantastisk forbremse, der har på det seneste været lejlighed til at teste cykelen på Klubbens kørekurser. En nedbremsning på 5 m fra 50 km/ h er helt på linie med hvad moderne cykler med abs bremser kan præstere. |