December måneds BSA 2010

Månedens BSA
 

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR.  563 SØREN WILLUM PIND'S 1959 B31

Cyklen er en B31 på engelske papirer købt i Tyskland af en tysker bosiddende i England (meget forvirrende). Jeg købte den ubeset i 2005, og køn var den mildt sagt ikke fra. Som min nabo plejer at sige: ”Den lignede noget, der har været ild i og derefter slukket med mosevand”. Efter numrene var stellet fra 1959, mens motoren var fra 1956. Hvornår resten stammede fra, fortaber sig i det uvisse. Tilsyneladende havde den ikke kørt, siden ruder konge var knægt, i hver fald sad stemplet urokkeligt fast i cylinderen, og alle kabler lod sig ikke bevæge så meget som en millimeter. Til gengæld var der efter en let slibning af platiner fuld spænding på magneten, 1-0 til Lucas.

Jeg brugte et par år på at restaurere den totalt og har kørt mange (små)ture på den siden. Den gik aldeles glimrende, startede nærmest første gang såvel kold som varm og kørte faktisk så perfekt, som en B31 kan gøre. Og her kommer så problemet: Det var jo ”kun” en B31 med den ydelse, en sådan nu har. Det var sådan set ok for mig, mente jeg, indtil jeg blev kørt agterud af en knallert 45! Det ville jeg dog ikke finde mig i, så efterfølgende er der monteret Goldstar knaster, opboret cylinder til ca. 400 ccm og højkomprimeret stempel. Desuden er både indsugnings- og udstødningsport glatpolerede. Så kom der træk i dyret, og var det glimrende før, er det faktisk fremragende nu. Jeg har i mange år kørt A10, og i forhold til den behøver B31’eren ikke at skamme sig, specielt ikke i optrækket.