Februar måneds BSA 2011
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 23 POUL PETERSEN'S
19?? TriBSA 650
Historien starter i 1969 hvor jeg som lærling og for
1500 kr. af en MC-forhandler køber en BSA Gold Star DB 34 GS. Den var vaskeægte,
pinlig original, stelnummeret var CB 32 28 78 og tænk, hvis den eksisterer i vor
klub. Angiveligt skulle den være solgt som ny i 1955 fra BSA forhandler ”Holger
og Åge Iversen”, Sønderborg. Jeg mener også, at der var et Castrol blikskilt på
cyklen med deres navn på. DB var en model mellem CB og DBD modellen, altså med
”de store” ribber på cylinder og top. Den var en Touring udgave med almindelige
lygteholdere, almindeligt styr, et speedometer midt for, udtaget for
omdrejningstælleren blændet af, monobloc karburator og touring knaster. Det
undrede mig, hvorfor den altid kørte i isnende kulde, kogende hede og alt midt
imellem. De andres cykler, der altid gik i stykker var med flere cylindre, så
jeg slog mig til tåls med, at min encylindrede model manglede lige akkurat de
cylindre, der gik i stykker. Den gik så godt, at selv en 350 cc. Kawasaki
Avenger på 40,5 HK blev kørt bag ud på toppen. BSA-en havde ikke 40,5 HK så det
må Kawasakien heller ikke have haft. BSA-en brugte ca. halvt så megen benzin som
alle de andre. Min ven Kaj, der havde en Shooting Star var skuffet over ikke at
kunne hænge på hverken her eller der. Den blev solgt efter 2 år for 4500 kr. Se
det var en handel. Der blev købt en Honda CB 450 ”Black Bomber”. Nå! Det var
ikke den BSA, jeg skulle skrive om; men hvad hjertet er fuldt af løber munden
over med.
Jeg glemte aldrig Gold Star. Min ven ”Fib” (på grund
af skægget) havde en nabo, der var gift med en dame, der havde en søster, der
var gift med en Ib Clausen i Vojens, der have en 350 cc Gold Star. Det var i
1980. Den blev besigtiget og købt. Ib kunne ikke garantere originalitet. Stellet
var lavet om til vaske ægte Gold Star bortset fra, at der var styrlås hvad Gold
Star (i hvert fald min gamle) ikke havde. Skærmene var forkerte, tanken var fra
en Shooting Star (solgtes til Vagn Jensen før han blev selvstændig) og
motornummeret begyndte med CB 31 så den var hvad englænderne kalder en ”fake”.
Det var det så alligevel ikke, da jeg jo ikke var blevet snydt og Ib og jeg blev
gode venner. Den kostede i omegnen af 10.000 kr. Motoren var original CB 32 GS
(store ribber). Gearkassen var dog ikke. Jeg købte i 1981 af en hr. Axel Hesel
fra Esbjerg (man møder ham stadig efter 30 år på stumpemarked) en original 2
gallon scrambler tank og en original scrambler gearkasse for i alt 500 kr.
Billigt? Nej, ikke den gang. Det var prisen.
Cyklen gik udmærket og jeg kørte til BSA International
Rally i Rom på den i 1995. Jeg kørte derned på 1,5 dag (benzinen kom dog fra en
stor racertank købt af Thorvald i Ålborg). Det skal siges at alt det, der
erfaringsmæssigt giver problemer var skiftet ud (dynamo til generator på
krumtappen og magneten fjernet til fordel for batteritænding m.m.). Desuden kom
der høj gearing og kåbe på.
På det seneste er den lavet om til en TriBSA. Den har
fået monteret en flere karburartors
Bonneville blokmotor. Den motor er så
modificeret til enkelt karburator ved hjælp af et andet topstykke (via en
gearkasse, er der byttet tilrette med webmaster Tommy), for hvad skal man med
alle de karburatorer?
Hvorfor så lave det nummer? Ja! Der var en, der havde
en billig Triumph motor til salg og et kunne da være helt sjovt. Nu er det ikke
længere problematisk at overhale f.eks. busser på motorvejen. Det er kvikt at
komme forbi og man undgår at hænge der i dieselos (og jeg har jo stadig Gold
Star motoren).
Cyklen er synet med den nye motor og det er sat i
papirerne. Forsikringen var ligeglad da jeg spurgte; men jeg vil nu alligevel
have det på papir fra dem. De skal ikke komme og sige, at det ikke er, hvad de
har forsikret, hvis uheldet skulle være ude. Veteranforsikringerne vil ikke tage
den, så det er lidt dyrere end før.
Af billede ses, at der er sat vindskærm på.
Luftmodstanden er sat væsentlig ned med den. Man skulle tro, at det var omvendt.
Det er ikke tilfældet.