Februar mneds BSA 2014
I MANGEL AF MATERIALE TIL MNEDSENS BSA, BRINGER VI EN OPDATERING AF JULI 2013'S BSA JRGEN MALTA BERETTER OM ERFARINGER MED DEN INDISKE BEZINTANK TIL 1967 BSA A65 SPITFIRE MK III 650
Indkb af en 2 gal.
replika stltank for 1967 A65 Spitfire US. Model.
Jeg havde tvet med indkb af en sdan i et stykke tid pga.
den omtale replika dele fra Indien fik p vores hjemmeside.
Men jeg stod akut og manglede en stltank . S jeg
besluttede at vove pelsen. Bestilte den p ebay ved en Indisk fabrikant og
betalte gennem Pay Pal. Prisen var opfrt til 115.+
forsendelse og indpakning 68.
Det kan oplyses at priserne varierer en del fra udbyderne.
Leveringstiden fra jeg indbetalte til jeg modtog tanken var
omkring 14 dage. Hvad m siges at vre srdeles hurtigt. Og s var der ogs
afregnet med Skat.
Tanken var uskadt ved ankomsten. Dette skyldtes at den var
indpakket i en stabil blikkasse med masser af indvendig plastbeskyttelse
beregnet til formlet. Man kunne se at kassen havde fet knubs under den
lange transport, men havde tjent sit forml.
S var det ellers
i gang med at kvalitets tjekke.
1.
Efter montering af eget tank
lg kunne jeg se at dette ikke flugtede med studsen, men det lod sig gre ved at
give lget nogle forsigtige
dask med en stor gummihammer.
2.
Tankstudsens anlgsflade var
jeg ikke tilfreds med, s den plansleb jeg.
3.
En vand tthedsprve viste
at der var en utthed mellem tank og den p svejsede tank lgs studs. Dette
klarede jeg ved at fylde
fordybningen ud med tanksealer. S er man jo ogs fri for at der samler
sig vand der fremover. Ellers var tanken tt.
4.
Der var en del overflade
rust indvendig. Dette blev fjernet ved
hjlp af en meget kraftig saltsyre som jeg har brugt ved tidligere
lejligheder. Tanken bliver total rustfri indvendig efter en time. Men
husk at neutralisere grundig bagefter.
5.
Jeg rustbeskyttede med tank
sealer indkbt hos Veteranimporten i Skive. Produktet skulle vre
modstandsdygtig over for 10% bio
ethanol. Hvis man flger foreskrifterne. Tanken har vret pfyldt benzin
nu i over 3 mneder uden at sealer'en har slet fra eller get i
oplsning.
6.
Tankens centerbespndingshul
var mindre end det originale, men lidt bearbejdning i hullet, lod den originale
gummi prop sig montere.
7.
Centerhullets placering var
lidt forskudt fra det originale, men ved at forlnge skrppen i
stelbespndingspladen lykkedes det.
8.
Nr tanken blev fastspndt
p stellet med de originale gummi klodser stdte tanken p
stelbespndingspladen, men et par
5m/m
gummiplader ekstra var nok til at tanken gik fri.
9.
Selve tankoverfladen
spartlede maleren uden problemer, for derefter at male. Jeg monterede selv
transfers'ene og der blev afsluttet
med klar lak.
Konklusion:
Det formodes at fabrikanten kun har haft en tank at kopiere
og ikke en hel cykel for afprvning.
Taget dette i betragtning s er det frdige resultat rimeligt og vellignende.
Dm selv.
Nedenfor nogle billeder af tanken da den ankom godt emballeret, fra tykprvningen samt det frdige resultat.
Har du et emne til Mnedens BSA, s kom frit frem
Send din historie med et par billeder til:
De historier der bringes
p denne side, er ikke verificeret af Dansk BSA Klub.
Klubben str derfor ikke inde for at de er korrekte.