Februar mneds BSA 2014

B31 1946

I MANGEL AF MATERIALE TIL MNEDSENS BSA, BRINGER VI EN OPDATERING AF JULI 2013'S BSA JRGEN MALTA BERETTER OM ERFARINGER MED DEN INDISKE BEZINTANK TIL 1967 BSA A65 SPITFIRE MK III 650

Indkb af en 2 gal. replika stltank for 1967 A65 Spitfire US. Model.

Jeg havde tvet med indkb af en sdan i et stykke tid pga. den omtale replika dele fra Indien fik p vores hjemmeside.

Men jeg stod akut og manglede en stltank . S jeg besluttede at vove pelsen. Bestilte den p ebay ved en Indisk fabrikant og betalte gennem Pay Pal. Prisen var opfrt til 115.+  forsendelse og indpakning 68.

Det kan oplyses at priserne varierer en del fra udbyderne.

Leveringstiden fra jeg indbetalte til jeg modtog tanken var omkring 14 dage. Hvad m siges at vre srdeles hurtigt. Og s var der ogs afregnet med Skat.

Tanken var uskadt ved ankomsten. Dette skyldtes at den var indpakket i en stabil blikkasse med masser af indvendig plastbeskyttelse  beregnet til formlet. Man kunne se at kassen havde fet knubs under den lange transport, men havde tjent sit forml.

S var det ellers i gang med at kvalitets tjekke.

1.       Efter montering af eget tank lg kunne jeg se at dette ikke flugtede med studsen, men det lod sig gre ved at give lget nogle forsigtige
  dask med en stor gummihammer.

2.       Tankstudsens anlgsflade var jeg ikke tilfreds med, s den plansleb jeg.

3.       En vand tthedsprve viste at der var en utthed mellem tank og den p svejsede tank lgs studs. Dette klarede jeg ved at fylde
  fordybningen ud med tanksealer. S er man jo ogs fri for at der samler sig vand der fremover. Ellers var tanken tt.

4.       Der var en del overflade rust indvendig. Dette blev fjernet  ved hjlp af en meget kraftig saltsyre som jeg har brugt ved tidligere
  lejligheder. Tanken bliver total rustfri indvendig efter en time. Men husk at neutralisere grundig bagefter.

5.       Jeg rustbeskyttede med tank sealer indkbt hos Veteranimporten i Skive. Produktet skulle vre modstandsdygtig over for 10% bio
  ethanol. Hvis man flger foreskrifterne. Tanken har vret pfyldt benzin nu i over 3 mneder uden at sealer'en har slet fra eller get i
  oplsning.

6.       Tankens centerbespndingshul var mindre end det originale, men lidt bearbejdning i hullet, lod den originale gummi prop sig montere.

7.       Centerhullets placering var lidt forskudt fra det originale, men ved at forlnge skrppen i stelbespndingspladen lykkedes det.

8.       Nr tanken blev fastspndt p stellet med de originale gummi klodser stdte tanken p stelbespndingspladen, men et par  5m/m
  gummiplader ekstra var nok til at tanken gik fri.

9.       Selve tankoverfladen spartlede maleren uden problemer, for derefter at male. Jeg monterede selv transfers'ene og der blev afsluttet
  med klar lak.

 

Konklusion:

Det formodes at fabrikanten kun har haft en tank at kopiere  og ikke en hel cykel for afprvning. Taget dette i betragtning s er det frdige resultat rimeligt og vellignende.

Dm selv.

Nedenfor nogle billeder af tanken da den ankom godt emballeret, fra tykprvningen samt det frdige resultat.

Som modtaget  Pakken bnes  Sdan s den ud  Tanken tryktestes for uttheder Utthed ved pfyldningen  Replika og original tank  Det frdige resultat

 

Har du et emne til Mnedens BSA, s kom frit frem

BSA Send din historie med et par billeder til:

 

 De historier der bringes p denne side, er ikke verificeret af Dansk BSA Klub.
Klubben str derfor ikke inde for at de er korrekte.