Januar månedes BSA 2006.

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 1083  Otto Uldum's B40 WD.

 

Hermed en sjældenhed på disse sider - en B40! Den lille 350 cc unit single er nok den mest talrige BSA i Danmark, i hvert fald er der på grund af hærens indkøb af omkring 1100 stk. i årene 1967-70 nok til at hvert medlem i Dansk BSA Klub kan få en hver, og samtidig have lidt til stumper. I virkeligheden er der jo nok knap så mange på plader, og dem der er forsynet med en sådan, er for de flestes vedkommende kraftigt ombyggede. Da hæren solgte ud til en billig penge fik de glade købere en cykel der så kedelig og grøn ud, og ydermere ikke besad den store blærerøvseffekt, så der blev gået til nedstrygeren med stor kreativitet. Det kan man vælge at se som væmmeligt hærværk mod det hellige produkt fra Birmingham, eller glæde sig over de farvestrålende, choppede, bobbede, tunede og frem for alt personlige motorcykler.

Min egen gule B40 er min første motorcykel, købt i moden alder (både min og cyklens som næsten falder sammen) i 2000 for alt for mange penge. Tænk engang, der var kun en B40 i den Blå Avis på det tidspunkt, tjek nu og sammenlign... Den så noget anderledes ud, med en lille sort choppertank, styr fra en Norton Dominator, og et tyndt choppersæde. Jeg brugte den som daglig transport København-Roskilde, hvilket den ikke var i den bedste forfatning til. Talrige er de kilometer jeg har trukket den op ad Valby Bakke! Men efterhånden blev de værste sygdomme kureret, og der blev også gjort lidt ved det kosmetiske. Min idé har været at få en lidt Norton-agtig lav og kompakt cykel ud af det, men i sand B40-ånd for små midler. Tanken er fra en Kawasaki (eller anden japaner), sædet er det som sad på, men med tykkere polstring, styret er British standard og lyddæmperen en standardvare. Nu har jeg besluttet at den skal laves om til en B44 Victor Special-klon, så har man stumper man vil af med der kan indgå i dette projekt, så hører jeg gerne fra klubbens medlemmer på otto@roadrocket.dk.