Efter mange års savlen
over de andres motorcykler, samt manglende førebevis
til en sådan, blev begge ting realiseret for ca.
11/2 år siden.
Da jeg altid har været
meget fascineret af lyden fra de gamle twin-maskiner
samt det smukke design på DBD34 , fald valget (efter
prøvekørsel af diverse andre englændere) på denne
fint restaurerede A10 Super Rocket fra 59'. Cyklen
er oprindelig istandsat hos Vagn Jensen, hvor den
tidligere ejer købte den. Det blev til et par ture i
efteråret 2005, og jeg syntes nok, at der var lidt
rigelig 'snakken' fra mekanikken, men slog mig til
tåls med, at det nok var den højtløftende knast samt
alutopstykke, der var årsag til tikkeriet. Vinteren
blev brugt til lidt ekstra finish og ombygning i
form af nyforkromning af diverse dele samt montering
af tilbagerykkede fodhvilere i påsvejsede Gold Star
beslag, Gold Star lygteholder, nye forkromede
gaffelben og clip-ons, så den nu lignede en rigtig
RGS i clubman udgave.
Foråret kom og nu
skulle der rigtig køres - men ak og ve! Den sidste
tur blev sammen med mange andre fine BSA'er fra
Vesterbro torv til Græsted veterantræf i pinsen
2006. Støjen fra motoren var taget alvorligt til, og
olien lignede efter få km. en metalliclak, så der
måtte jo gøres et eller andet! Det meste af sommeren
gik med grublen over, hvordan jeg nu skulle gribe
det her an, da jeg jo ikke havde rodet med BSA'er
før - kun Volvo'er.
Min redning blev en
kontakt til Brd. Stevns i Hårlev, som skildte
maskinen ad i vinter. Det viste sig at både knast og
løftere var slidt igennem hærdningen (3-4 mm. slid
på løftere). Resten af motoren så rimelig ud
(passede til de 1800 km. den efter sigende skulle
have kørt efter renovering) men, hvad var årsagen
til det voldsomme slid på knast og løftere? Svaret
kom fra Gary hos SRM i England, hvor de nye stumper
blev købt. Det viste sig at der sad forkerte
ventiler, fjedre og trykkraver i topstykket således,
at der opstod, hvad Gary kaldte 'coilbinding' altså
at fjedrene før fuld løft allerede var trykket helt
sammen medførende meget hårdt tryk på knast og
løftere og dermed manglende oliefilm.
Nye fjedre, ventiler
(1,5" inds.), trykkraver, ventilstyr, 357 knast,
løftere, lejer, srm oliepumpe, remtræk til dynamoen
mm. blev monteret og mekanikken blev 'kastet' i
stellet igen. En ny kobling fra Bob Newby Racing med
remtræk blev det også til. Til sidst (efter de
flestes frarådning) blev der omkonverteret til to 30
mm. concentric karburatorer i stedet for den ene
monoblock, den var købt med, den havde jo topstykket
der kunne tage de to karburatorer (rep. manifolder
blev købt i USA). Efter lidt
indkøringsvanskeligheder med bl.a. utæt toppakning,
diverse inddysninger samt lidt 'variabel'
ventilspillerum, ser det nu ud til, at jeg endelig
skal have en sjov og oplevelsesrig sommer sammen med
BSA'en og alle dens venner. Jeg synes dog stadig, at
der er lidt meget mekanisk støj fra motoren, hvilket
måske skyldes den højtløftende knast, eller måske
min nyerhvervede overfølsomhed over for mekanisk
støj.
Hvis der er nogen der
har erfaring med dette, er de meget velkommen til at
sende mig
en
kommentar.