Juni/Juli 2003's BSA

Denne måneds BSA er Steen Christensen's, klubbens sekretær.  Medlem nr. 502.

Denne måneds BSA er en DBD34 Goldstar fra 1957 i Clubman trim. Det vil sige at motoren er i skrappeste trim med racerknaster, gearkassen er med close ratio udveksling og cyklen er med 190mm forbremse og clip-on styr. Motoren var ved anskaffelsen forsynet med den rigtige 40mm GP karburator, men af hensyn til ejerens nerver er den blevet udstyret med en moderne 36mm Dell'orto, som gør cyklen betydeligt mere omgængelig. Det er godt nok en lidt ”vantro” ombygning, idet han på et tidspunkt af en amerikansk lidelsesfælle blev belært om at : ”When God created the Gold Star, he specified a GP Carburator……….” men hellere være hedning, end få nervesammenbrud på grund af  startvanskeligheder, ingen tomgang og periodiske overløb af svømmerhus og mange andre genvordigheder.
Det er en cykel som ikke er udpræget komfortabel at køre på. Den meget lave kørestilling over clip-on styret, en motor som er lettere hysterisk på grund af  skrappe knaster og en gearkasse med et utroligt højt første gear ( tomgang svarer til ca 25 km´t  ) . Bykørsel er meget anstrengende, men når man så kommer ud på de små veje, og får lidt fart på skifter cyklen fuldstændigt karakter. Den trækker rigtigt godt når den får nogle omdrejninger, og close ratio gearkassen kommer rigtigt til sin ret med den lave udveksling imellem gearene. Køreegenskaberne er rigtigt gode, og bremserne ligeså, så det er en meget hurtig maskine på de små veje.
Lyden af en Goldstar er et kapitel for sig selv. Det er simpelthen så det risler ned af ryggen på en når man fyrer den af. Lyddæmperen som egentligt bare er en forklædt megafon uden nogen særlig dæmpning, har et fantastisk lydbillede, gående fra en høj smældende lyd ved lave omdrejninger, over i et ordentligt vræl når motoren får nogle omdrejninger. Særligt karakteristisk er den særlige ”twitter” lyd når gassen slippes. Det er selvfølgelig ikke særligt miljøbevidst, men hvis ikke udstødningen er så åben som den er, kan den slet ikke komme af med udstødningen, og bliver kvalt ved et ret lavt omdrejningstal. Derudover giver den store karburator et ordentligt brøl fra sig, så hvis man er til lyden af højtydende ældre mekanik  - ja så er en Goldie simpelthen sagen.