Juni/Juli 2003's BSA
Denne måneds BSA er Steen Christensen's, klubbens sekretær. Medlem nr. 502.
Denne
måneds BSA er en DBD34 Goldstar fra 1957 i Clubman trim. Det vil sige at
motoren er i skrappeste trim med racerknaster, gearkassen er med close ratio
udveksling og cyklen er med 190mm forbremse og clip-on styr. Motoren var ved
anskaffelsen forsynet med den rigtige 40mm GP karburator, men af hensyn til
ejerens nerver er den blevet udstyret med en moderne 36mm Dell'orto, som gør
cyklen betydeligt mere omgængelig. Det er godt nok en lidt ”vantro”
ombygning, idet han på et tidspunkt af en amerikansk lidelsesfælle blev belært
om at : ”When God created the Gold Star, he specified a GP Carburator……….”
men hellere være hedning, end få nervesammenbrud på grund af startvanskeligheder, ingen tomgang og periodiske overløb af
svømmerhus og mange andre genvordigheder.
Det er en cykel som ikke er udpræget komfortabel at køre på. Den meget lave
kørestilling over clip-on styret, en motor som er lettere hysterisk på grund
af skrappe knaster og en
gearkasse med et utroligt højt første gear ( tomgang svarer til ca 25 km´t )
. Bykørsel er meget anstrengende, men når man så kommer ud på de små
veje, og får lidt fart på skifter cyklen fuldstændigt karakter. Den trækker
rigtigt godt når den får nogle omdrejninger, og close ratio gearkassen
kommer rigtigt til sin ret med den lave udveksling imellem gearene. Køreegenskaberne
er rigtigt gode, og bremserne ligeså, så det er en meget hurtig maskine på
de små veje.
Lyden af en Goldstar er et kapitel for sig selv. Det er simpelthen så det
risler ned af ryggen på en når man fyrer den af. Lyddæmperen som egentligt
bare er en forklædt megafon uden nogen særlig dæmpning, har et fantastisk
lydbillede, gående fra en høj smældende lyd ved lave omdrejninger, over i
et ordentligt vræl når motoren får nogle omdrejninger. Særligt
karakteristisk er den særlige ”twitter” lyd når gassen slippes. Det er
selvfølgelig ikke særligt miljøbevidst, men hvis ikke udstødningen er så
åben som den er, kan den slet ikke komme af med udstødningen, og bliver
kvalt ved et ret lavt omdrejningstal. Derudover giver den store karburator et
ordentligt brøl fra sig, så hvis man er til lyden af højtydende ældre
mekanik - ja så er en Goldie
simpelthen sagen.