Juni/Juli 2004's BSA
DENNE MÅNEDS BSA ER SEKRETÆRENS A10 RGS LOOKALIKE.
Den
er ”født” som en Road Rocket i 1955. Den er ombygget til en Rocket Gold
Star replica , af den tidligere ejer i Syd England . Ved samme lejlighed blev
den forsynet med en Super Rocket motor fra 1960. Ombygningen er meget tro mod
den originale RGS, med tilbageflyttet fodhvilersæt ( clip on styr var monteret
ved ankomsten til Danmark i 1996 ), Ure med de rigtige RGS beslag, Goldstar
tank, Siameser udstødning med Goldstar lyddæmper og alufælge. Cyklen er altså
en af mange ”uægte” RGS modeller -
det siges jo også at ud af de knapt 1700 RGS der blev fremstillet, kører
mere end 4000 stadigvæk…………… Den Engelske Gold Star Owners Club
begyndte på et tidspunkt at kryds tjekke de såkaldt ægte RGS man havde i
kartoteket, men stoppede hurtigt igen efter at have fundet en hel del cykler med
de samme numre….. Så ved man da hvad man har når man har en replica, som
ikke giver sig ud for at være mere end den er, nemlig en RGS til halv pris, men
med stort set det samme udstyr.
A10’en er en særdeles velkørende cykel med en veloplagt motor på godt 40
HK. Ved ankomsten her til landet i 96, blev den støvet af, og fik en mindre
gennemgang med blandt andet en ”Vagn Jensen” renovering af tank og ure, og
lidt maling til olietanken, samt en ny forskærm. Mekanikken blev justeret, og
ellers ikke lukket op da den egentlig gik ganske udmærket, den lød dog måske
nok en smule for ”mekanisk” i motoren, men den var jo heller ikke helt ny.
Den første sommer blev der rodet en del med laderelæer og overkogte batterier
, og en renovering af tændingsmagneten måtte der også til, men der blev også
kørt en del kilometer. Året efter gik ligeledes med mange fornøjelige
kilometer men år 3 efter ankomsten til Thisted, begyndte de mekaniske lyde at
tiltage, og der kunne også spores en del underkompression i form at udstrømmende
olie rundt omkring. Motoren blev så taget ud af stellet og adskilt, og det
viste sig at næsten alt var meget slidt. Stemplerne bar tegn på at de på et
tidspunkt måtte have sat sig idet de var revet ned af siderne, alle bøsninger
var meget slidte, ikke mindst sidebøsningen ved krumtappen. Ventilerne sad
langt nede i sæderne og styrene var meget slidte. Selv knastakslen havde spor
efter ventilløfterne, som var begyndt at slide sig ned i knasterne. Alt bar præg
af mange års hårdt slid og motoren var faktisk slidt totalt op. Jeg undrede
mig en del over at den havde gået så godt som den rent faktisk havde.
Efter at have talt med Gary fra SRM Engineering i England, pakkede jeg de fleste
af stumperne til motoren ned i en stor trækasse, og sendte den med DFDS til
Wales. Her blev krumtappen renoveret med nye lejepander og sidebøsningen blev
udskiftet med nåleleje, og tryksmøringen af krumtappen blev ændret. Alle bøsninger
blev skiftet og flugtboret. Cylinderen blev boret og fik nye 8,5:1
stempler. Topstykket fik nye styr, ventiler og hårdtmetals sæder som skulle
kunne køre med den moderne blyfri benzin. Til sidst blev der lagt en helt ny
Spitfire knastaksel i kassen, som så blev sendt tilbage til Thisted igen
- efter at jeg havde overført
1500£ til SRM Engineering. Ganske
mange penge, men vel egentlig ikke så galt for det meget flotte arbejde som var
udført.
Motoren blev hurtigt samlet og lagt i stellet igen. Den startede ved første tråd
og gik utroligt godt, om end den virkede lidt ”stram” i det. Jeg fik kørt
nogle få kilometer inden det blev vinter, og var glad og tilfreds med min
investering.
Det efterfølgende år, hvor der igen blev kørt en del på cyklen kom der dog
lidt skår i glæden. Der begyndte igen at komme mislyde fra mekanikken ( ja jeg
ved godt jeg har lidt nerver i den retning ) men jeg lukkede op og kiggede , og
fandt til min overraskelse ud af at de dygtige mennesker hos SRM måtte have sløset
med tolerancerne i krydspinds bøsningerne for den ene af dem sad næsten fast
omkring krydspinden så stemplet næsten ikke kunne dreje sig. Nye bøsninger
med korrekt tolerance ( jeg målte selv ) kom i og motoren blev samlet. Men
lyden var der stadig ind imellem, så jeg måtte til at adskille min helt tætte
motor igen. Nu fandt jeg efter lang tids søgen ud af at 2 ventilstyr sad løse,
og kunne køre op og ned i hullerne i topstykket !!!!!!!!
Jeg måtte desværre konstatere at det ellers så fine arbejde, nok lige
manglede den sidste finish i form at sjuskeri med tolerancer. Jeg checkede alt
det jeg kunne, og fik isat nye styr hos Carsten Kyhl i Randers som laver noget
meget flot arbejde.
Siden har der ikke været problemer og motoren går fantastisk godt og har gået
over 20.000 km, men læren af ovenstående må jo være at selv om man betaler
mange penge til en specialist, så betaler det sig at man selv sætter sig ind i
tingene og kontrollerer at arbejdet nu også er så veludført som det ser ud
til.