Juni måneds BSA 2005

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 293 TOMMY VOLF JØRGENSEN'S 1970 A50 R.
 

På grund af manglende materiale til månedens BSA, har webmasteren måttet gribe til sparegrisen for at investere. Man må jo gøre noget for sagen og klubben. BSA'en er en A50 Royal Star fra 1. April 1970. Det er den sidste årgang af A50'eren idet den ikke blev videreført med det nye "våde" stel der kom til 1971 sæsonen.
Den aktuelle cykel blev sat til salg her på siden lige før påske af et medlem fra Køge, og min interesse blev vakt dels fordi prisen så fornuftig ud og jeg aldrig havde haft en A50/65 samt at jeg havde penge på lommen fordi jeg havde fået solgt min Bonneville nogle måneder tidligere. Det var dog ikke meningen at jeg skulle have en motorcykel mere da jeg også er i gang med et Projekt Rocket 3, som helst ikke skulle forsinkes pga. at flere motorcykler skal holdes kørende. Nå men det går ikke altid som præsten prædiker. Efter at have tænkt et par dage over sagen kontaktede jeg sælgeren, og den var stadig til salg. Vi blev enige om at den skulle jeg have, hvis ellers den var som beskrevet. Cyklen var importeret fra Tyskland og der var endnu ikke betalt afgift af den, og pga. 35 års reglen, skulle det vente til efter 1/4. Jeg havde en tur til Sjælland i embedsmæssig medfør et par uger senere hvor dyret blev besigtiget. Den var som beskrevet, så den hang jeg så på. Freddy lavede en afgifts forespørgsel d. 1/4 og det så fornuftigt ud. Vi havde handlet på en pris med afgiften betalt, men da der var længere tids ventetid på syn på Sjælland en i Vejle, valgte jeg at hente BSA'en og selv forestå den del.
Proceduren er i dag den at man bestiller til til et Toldsyn og et almindeligt syn på samme tid. Når synet så er overstået, kan man deponere afgiften hos Told & Skat, hvor man får en tid til endelig vurdering. Derefter kan man med en forsikringsbegæring i hånden købe en nummerplade på motorkontoret. Jeg fik en tid til vurdering d. 1/6 hvor 4 mand hovedsageligt checker at cyklen er original nok til at kvalificere sig til nedsat registreringsafgift pga. de 35 år. Om ca. 2 uger får jeg så resultatet at vide.

Kigger man på billedet ser den meget pæn ud, men det er bedrag, chromen er rusten. Den kører dog udmærket efter lidt tummel med karburatoren, der havde et forkert nålestyr.
Som nævnt kommer den fra Tyskland, men oprindelig er den fra Canada. Det betyder at den skal have malede skærme, det vil jeg benytte mig af, hvis den skal shines lidt op.