Maj måneds BSA 2011
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 1259 PEDER KJÆRGAARD OLSEN'S
1958 BSA A10GF
Jeg vil gerne præsentere min BSA Golden Flash årgang 1958,
efter at den nu igen er køreklar.
Jeg købte den for et par år siden på syd Fyn som beset og prøvet og med påstand
fra sælgeren om, at den var nyrenoveret/hovedrepareret.
Jeg fik også en lille prøvetur på den, og alt syntes at være i orden, den
startede og kørte godt og havde en fin udseende.
Som nævnt, den blev købt, og hentet hjem i bil pga. afstanden.
Men men – inden jeg nåede at køre 200 km på den, bankede den plejlstangslejerne.
Ud med motoren og adskillelse. Det viste sig, at motorrenoveringen var foretaget
af en “fusker af værste karat”.
Lejerpanderne lå knuste i mange småstykker. De var formentligt tilpasset af
nogle uoriginale, som hverken havde passet i bredde eller runding.
I topstykket var der monteret 4 forskellige ventilfjedre og kun een på hver,
hvor der altså skal være 2 på hver ventil.
I krumtaphuset var en afbrækket aluminiums del repareret med noget
plastmateriale.
Knastløfterne syntes at være rettet af på siden af en almindelig slibemaskine.
Det endte med en tur hos Iversens cylinderservice i Horsens, hvor alt nødvendigt
i og på motoren blev professionelt ordnet.
Dette sammen med andet mekanisk reparation, såsom bl.a. ny kobling, gør, at min
golden flash, nu er rigtig godt kørende igen.
Ca. 25.000 kr. fattigere.