November 2005's BSA
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 236 Morten Hansen's 1953 A10 Super Flash.
Her et billede af
min 1953 BSA A10 Super Flash. Jeg købte cyklen privat tilbage i 1998 og den
var i en ganske god stand. Herefter foretog jeg kun nogle få kosmetiske
forbedringer bla. omlakering af tanken, samt lidt nyt krom her og der.
Senere er motoren dog blevet totalt renoveret.
Modellen er kun produceret i 725 stk i årene1953-54, udelukkende til
eksport, hvoraf min er en af de i alt 40 stk. der kom her til Danmark.
Super Flash’en adskiller sig nævneværdigt fra Golden Flash’en ved bla. at
have et specielt stel. Det lodrette rør bag motoren slår en lille bue bagud
så det derved giver plads til en TT-karburator (denne er dog ikke monteret
på min) Endvidere er stellet forsynet med beslag til montering af
tilbagerykkede fodhvilere. Derudover havde Super Flash’en forkromede skærme,
omdrejningstæller, større olietank samt en mindre værktøjskasse.
Motoren adskiller sig foruden karburatoren også ved at have en skrappere
knast, højere kompression, større ventiler, manual tændingsindstilling samt
at man havde set sig nødt til at forstærke primærdrevet med triplexkæde, og
en kraftigere kobling.
Alle Super Flash’er blev fra nye af leveret med et certifikat der beviste
motorens ydeevne, ca. 40 hk. Cyklen kunne så vidt jeg ved leveres i tre
farvevarianter, metallic grøn, sort eller sølv/sort som min. Derudover
fandtes der to størrelser benzintanke en stor 4,25 gallon og en mindre på
2,50. Jeg gætter på at cykler med den lille tank nok primært blev solgt i
USA.
Ud fra det sparsomme billedmateriale jeg er i besiddelse af, antager jeg at
min cykel er nogenlunde tæt på at være original, dog er aluminiumsfælgene
uoriginale, men jeg syntes disse passe fint ind i cyklens sportslige stil.