Oktober måneds BSA 2011 

Månedens BSA

 

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 4 JØRGEN MALTA'S 1962 BSA GOLD STAR DBD34

Dette er en cykel som jeg over en lang årrække har samlet sammen af dele, efterhånden som jeg fandt dem forskellige steder. Dette er det projekt som har taget mig længst tid at færdiggøre.
Slutresultatet er efter min mening endt rimeligt, set ud fra, at disse dele som er anvendt hovedsaglig stammer fra Danske GS er.

Jeg begyndte at samle stumper allerede i 1966 hvor jeg fandt et originalt clip on styr som en gut i Ålborg ikke gad at køre med mere på sin 350 cc. Clubman. Jeg købte det for 20 kr. Til sammenligning skal det lige nævnes at min lærlingeløn var ca. 40 pr. uge

En anden gang til en hytte weekend i Touring clubben  kom jeg i snak med en Københavner som var kørende på en Super Rocket. Denne fortalte, at han havde en del BSA stumper hjemme i garagen. Jeg spurgte til om ikke han havde en benzintank hvor benzindækslet var af fløjmøtriktypen, og minsanten, det havde han . Vi blev enige om en pris på en 2 til 300 Kr. Efterfølgende leverede han endda tanken og forærede  mig samtidig en org. GS potte da han senere alligevel skulle til Jylland.

Motoren var svær at finde til en rimelig pris pga. disse var eftertragtet til speedway. Jeg kom for sent mange gange.  Men til sidst lykkedes det da.

Jeg havde længe haft en i kikkerten i Grenå, men den forsvandt indtil jeg fik at vide af en bekendt at den nu befandt sig i Homå lidt uden for Grenå. Jeg kontaktede manden, men han var ikke interesseret i at sælge da han havde store planer om at bygge den i et Norton stel. Jeg gav ham mit telefonnummer, for hvis han på et senere tidspunkt skulle ombestemme sig. Der gik nok et halvt år uden jeg hørte noget, så ringede han og fortalte at konen havde forladt ham og sønnen, og for at blive boende på gården, var hans dele nu til salg. Men de skulle sælges samlet og  prisen var 10000. Der var en komplet Norton 650cc. dog adskilt. Nye hjul og forgaffel til Morini og så GS motoren incl. en ekstra krumtap, en ny Dellorto karburator og en masse andre nye og brugte stumper til motoren. Jeg slog til efter at have allieret mig med en bekendt om at han købte alt andet end lige GS motoren med dele. Prisen delte vi.

Jeg fik senere noget af motorens historie at vide. Den havde tidligere tilhørt Mogens Dam i Århus som brugte den til speedway. Han havde lånt den ud til Carsten Jørgensen fra Grenå som vandt et Toms Guldbarre løb i Lunden sidst i tresserne. Efter løbet lød motoren lidt træls og Carsten fik tilbuddet om enten at reparere eller købe den. Han valgte det sidste.

Selve stellet m.m købte jeg af Henning Thomasen, som havde solgt motoren til speedway og derfor havde dette i overskud.

Cyklen har aldrig været indregistreret. Der findes kun et Toldcertifikat , men jeg har en tilladelse fra Færdselsstyrelsen om at få plade på den, når jeg engang får mig taget sammen til at få den sparket i gang.



De historier der bringes på denne side, er ikke verificeret af Dansk BSA Klub.
Klubben står derfor ikke inde for at de er korrekte.