Oktober måneds BSA 2011
DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEM NR. 4 JØRGEN MALTA'S
1962 BSA GOLD STAR DBD34
Dette er en cykel som jeg over
en lang årrække har samlet sammen af dele, efterhånden som jeg fandt dem
forskellige steder. Dette er det projekt som har taget mig længst tid at
færdiggøre.
Slutresultatet er efter min mening endt rimeligt, set ud fra, at disse dele som
er anvendt hovedsaglig stammer fra Danske GS er.
Jeg begyndte at samle stumper
allerede i 1966 hvor jeg fandt et originalt clip on styr som en gut i Ålborg
ikke gad at køre med mere på sin 350 cc. Clubman. Jeg købte det for 20 kr. Til
sammenligning skal det lige nævnes at min lærlingeløn var ca. 40 pr. uge
En anden
gang til en hytte weekend i Touring clubben
kom jeg i snak med en Københavner som var kørende på en Super Rocket.
Denne fortalte, at han havde en del BSA stumper hjemme i garagen. Jeg spurgte
til om ikke han havde en benzintank hvor benzindækslet var af fløjmøtriktypen,
og minsanten, det havde han . Vi blev enige om en pris på en 2 til 300 Kr.
Efterfølgende leverede han endda tanken og forærede
mig samtidig en org. GS potte da han
senere alligevel skulle til Jylland.
Motoren var
svær at finde til en rimelig pris pga. disse var eftertragtet til speedway. Jeg
kom for sent mange gange. Men til
sidst lykkedes det da.
Jeg havde
længe haft en i kikkerten i Grenå, men den forsvandt indtil jeg fik at vide af
en bekendt at den nu befandt sig i Homå lidt uden for Grenå. Jeg kontaktede
manden, men han var ikke interesseret i at sælge da han havde store planer om at
bygge den i et Norton stel. Jeg gav ham mit telefonnummer, for hvis han på et
senere tidspunkt skulle ombestemme sig. Der gik nok et halvt år uden jeg hørte
noget, så ringede han og fortalte at konen havde forladt ham og sønnen, og for
at blive boende på gården, var hans dele nu til salg. Men de skulle sælges
samlet og prisen var 10000. Der var
en komplet Norton 650cc. dog adskilt. Nye hjul og forgaffel til Morini og så GS
motoren incl. en ekstra krumtap, en ny Dellorto karburator og en masse andre nye
og brugte stumper til motoren. Jeg slog til efter at have allieret mig med en
bekendt om at han købte alt andet end lige GS motoren med dele. Prisen delte vi.
Jeg fik
senere noget af motorens historie at vide. Den havde tidligere tilhørt Mogens
Dam i Århus som brugte den til speedway. Han havde lånt den ud til Carsten
Jørgensen fra Grenå som vandt et Toms Guldbarre løb i Lunden sidst i tresserne.
Efter løbet lød motoren lidt træls og Carsten fik tilbuddet om enten at reparere
eller købe den. Han valgte det sidste.
Selve
stellet m.m købte jeg af Henning Thomasen, som havde solgt motoren til speedway
og derfor havde dette i overskud.
Cyklen har aldrig været indregistreret. Der findes kun et
Toldcertifikat , men jeg har en tilladelse fra Færdselsstyrelsen om at få plade
på den, når jeg engang får mig taget sammen til at få den sparket i gang.
De historier der bringes
på denne side, er ikke verificeret af Dansk BSA Klub.
Klubben står derfor ikke inde for at de er korrekte.