Min BSA

 

 

DENNE MÅNEDS BSA ER MEDLEMSNR. 293, TOMMY VOLF JØRGENSEN'S 1955 BSA B34 GOLD STAR REPLICA

Webmasteren har godt nok tidligere udtalt at han ikke kan blive ved med at tilføje BSA'er til stalden, bare for at der kan ske noget på forsiden af BSA.DK. Men nu er det sket igen!

Motorcyklen er bygget af stumper, og startede med en motor der i 60’erne var blevet brugt til race. Motoren erhvervede min far hos ”Trædballe Peter” der havde kørt med den og lavet den klar til 1969 sæsonen, men den kom ikke ud at køre mere. Krumtaphuset er B33, der sad en tidlig Gold Star krumtap i den, hjemmesvejste høje knaster og et JAP stempel der også var svejst op for at øge kompressionen til at køre på sprit. Ventilerne var også tilpasset fra noget andet maskineri, måske også JAP.

Jeg har renoveret den igen til benzin, med en ny generator krumtap fra FH Racing (klik på det lille billede), der Carrillo plejlstang, 9:1 stempel og clubmans knaster. Oliepumpen er testet af Bendt Nielsen. Stellet incl. benzintank, olietank og værkstøjskasse er indkøbt til formålet og er et almindeligt B31/33 svingstel fra 1954. Der er så påsvejset beslag til tilbageflyttede fodhvilere med videre. Sammen med motoren var der også en scrambler gearkasse som er lavet i stand med nye lejer, ”reverse camplate”, clubmans kickstart drev. Der er BTH racing magnet og som sagt vekselstrømsgenerator. Fra loftet kunne bla. hentes kædeskærm, clip-ons, lygtehus, forreste bremsetromle og ankerplade, bagnav, karburator og central støtteben. Nogle få ting er hjemmelavet fx forlygteholderen. Resten er nye dele, skærme, fælge, egre, dæk, sæde, ledningsnet, motorplader, nr.plade holder, bremse pedal osv. Pt. mangler den at blive gjort helt færdig med coatning af benzintanken, montering af batteri, syn og så endelig kampem med at få den til at køre ordentlig.

Har du et emne til Månedens BSA, så kom frit frem.

Send din historie med et par billeder til: