Motorhistorisk samråd

Motorhistorisk Samråd:

Dansk BSA Klub har gennem mange år været et aktivt medlem af Motorhistorisk Samråd – en paraplyorganisation for et stort antal motorklubber med fokus på klassiske køretøjer hvis fornemste opgave er at fungere som myndighedsbindeled.
Formålet med Motorhistorisk Samråd er at sikre os retten til stadig at kunne befordre os på offentlig vej i eller på vores gamle køretøjer.

Som høringsberettiget hos trafikministeriet sikres en førstehåndsinformation før love og vedtægter godkendes og offentliggøres. Dette er naturligvis uhyre vigtigt da enhver ved hvor svært det er at få ændret love, der én gang er blevet lavet.
Da flere og flere beslutninger af national karakter reelt besluttes i Bryssel er det naturligvis også meget vigtigt at have fokus sydover og sikre sig, at vi ikke får påtvunget love og begrænsninger fra den kant som kan besværliggøre eller måske helt umuliggøre, at vi kan trille rundt på vores landeveje.
For at sikre denne overvågning af det Europæiske er Motorhistorisk Samråd også en aktiv del af organisationen FIVA (Federation Internationale Vehicules Anciens – som oversat til dansk betyder noget i retning af (International organisation for gamle køretøjer) en tilsvarende interesseorganisation repræsenterende mere end 750.000 medlemmer i 48 lande i og udenfor Europa.
FIVA har sit eget kontor i Bryssel og der har man en ansat hvis eneste opgave reelt er at arbejde med at sikre viden om eventuelle tiltag af interesse for vores hobby samt møde nationale repræsentanter fra de enkelte lande og derigennem sikre disse en information om netop vores holdning og indstilling til kommende lovforslag.
Vi er en kulturinstitution som påtager sig statens ansvar for at restaurere og bevare landets transportkulturhistoriske genstande for eftertiden.
Vi skal derfor ikke særbeskattes herfor men burde egentlig skattefritages og sikres bedst mulige betingelser for vort virke. I den forbindelse har FIVA (2006) udført en stor international spørgeskemaundersøgelse af vores hobbys socioøkonomiske indflydelse på samfundet.
Undersøgelsen kan ses i sin fulde udgave her og på Motorhistorisk Samråds hjemmeside men kort kan det oplyses at der årligt bruges omkring 16 mia. Euro på at restaurere og vedligeholde vores gamle køretøjer og der rent faktisk er over 55.000 mennesker fuldtidsbeskæftiget med ene og alene at behandle denne opgave. Vi udgør med andre ord et ikke uvæsentlig indtægtsgrundlag for samfundet.
Foruden FIVA arbejder Motorhistorisk Samråd også tæt sammen med de andre nordiske lande for både at holde hinanden informeret om aktiviteter eller lov-tiltag og hjælper i almindelighed hinanden med materiale og informationer på tværs af landegrænserne.
Endelig sikres klubberne gennem Motorhistorisk Samråd også såvel en arrangementsforsikring som en egentlig arbejdsgiverforsikring hvorved klubbens arrangementer sikres hvis skaden skulle ske.

Check hjemmesiden jævnligt for nyhedsbreve m.m.

 

 

Til Motorhistorisk Samråds kontaktpersoner, til fordeling og publicering
 
   Nyhedsbrev til medlemsklubber og museer - August 2025
(Nyhedsbrevet udsendes til abonnenterne 1. august 2025)
 
 
 
 
 
 
EU’s skrotingsdirektiv nærmer sig den afsluttende udgave, og i den er alle historiske køretøjer, ældre end 30 år, undtaget for tvangsskrotning. (Foto: John Ulsted)
 
 
 EU’s skrotingsdirektiv nærmer sig den afsluttende udgave, og i den er alle historiske køretøjer, ældre end 30 år, undtaget for tvangsskrotning. (Foto: John Ulsted)
 
 
 

End-of-life-forskrækkelsen der døde

 Midt i juni måned kunne vi på vores sociale medier melde en ret stor nyhed ud, nemlig om det meget omtalte og stort bekymrende skrotningsdirektiv, også kendt som End-of-life-Vehicle direktivet (ELV), som har været under bearbejdning i årevis i EU's parlament. Vi skal i dette nyhedsbrev gøre de tidligere kortfattede oplysninger lidt mere tydelige.  
 
Tirsdag i denne uge, den 17. juni, var FIVAs Legislation Commission inviteret til et uformelt møde med det medlem af Europa-Parlamentet (MEP) Jens Gieseke, som er ansvarlig for ELV, eller som det kaldes på dansk Skrotningsdirektivet.  
 
Det var en lille eksklusiv gruppe med danske Lars Genild, præsident for FIVA’s Legislation Commission, og tidligere mangeårigt bestyrelsesmedlem i Motorhistorisk Samråd, i spidsen. De motorhistoriske organisationer der også deltog i mødet, var FEHAC i Holland, MHRF i Sverige, og ADAC i Tyskland. Hele gruppen mødtes hos en anden vigtig MEP, nemlig tyske Bernd Lange, der tillige er formand for EU's Historic Vehicles Group.  
 
Bekymringernes indhold
Ændringerne til det oprindelige ELV direktiv, har været imødeset med stor frygt og bekymring af mange gammelbilsentusiaster rundt om i Europa. De første oplæg kunne komme til at betyde tvangsskrotning af mange gamle biler, hvis blot en reparation oversteg den numeriske værdi af køretøjet. Det ville også være umuligt at sælge renoveringsobjekter til andre lande, hvis først de blev erklæret skrot, da der i så fald ville være tale om affald, og det må hverken eksporteres eller importeres. Endelig ville det hele skulle følges op af et stort rigidt administrationssystem, og endnu værre hele direktivet skulle overgå til at være en forordning, altså et regelsæt som alle EU-lande skal implementere uforkortet, hvor et direktiv ville give landene en smule individuel handlefrihed.  
 
Mange organisationer har været på barrikaderne med protester, og landspolitikere i mange lande er blevet aktiveret. Hos Motorhistorisk Samråd har vi valgt at overlade opgaven til den internationale veterankøretøjsorganisation FIVA, som vi er medlem af.  
 
Resultaternes holdeplads
MEP’eren Jens Gieseke havde fremsendt det endelige rapportforslag fra EU, der ved dagens prøvevalg allerede havde givet et klart flertal i salen, til mødedeltagerne.
 
På den baggrund kan vi nu konkludere at:
  • Historiske køretøjer ældre end 30 år, samt deres reservedele er fuldstændigt undtaget for de nye regler. (Historiske køretøjer defineres i den her forordning, som de gør i EU-direktivet for periodesyn
  • Hele afsnittet om værdien bortfalder. Økonomien skal ikke være afgørende for om køretøjet er udtjent eller bevaringsværdigt.
  • Det skal være ejerens suveræne ret at bestemme om et køretøj skal skrottes eller repareres.
  • Uanset standen, vil man fremover kunne både importere og eksportere såvel køretøjer som deres reservedele.
 
Som noget nyt er det besluttet at motorcykler også skal være omfattet af ELV-forordningen, men her vil der være samme undtagelse for de historiske motorcykler ældre end 30 år.  
 
Det reviderede forslag kommer til intern afstemning i juli, under det danske formandskab, hvor det endeligt skal godkendes og implementeres.  
 
Opdateringen af ELV-direktivet, er et emne der har været meget i vælten, og har været genstand for omfattende opmærksomhed fra alle sider. Det er de motorhistoriske foreningers internationale hovedorganisation, FIVA, der nu har fået disse ændringer fulgt helt til dørs, til gavn for alle med historiske køretøjer.  
 
Vi skal altid være meget opmærksomme når EU’s maskine berører vilkårene for de historiske køretøjer. Det der kan starte som en bekymring og en forskrækkelse, skal håndteres sagligt og professionelt, så vi til sidste ender med nogle resultater, der er brugbare for alle.
 
Johnny B. Rasmussen
Sekretariatsleder
 
 
De Motorhistorisk organisationer til møde i EU, med FIVA’s danske formand Lars Genild i spidsen
 De Motorhistorisk organisationer til møde i EU, med FIVA’s danske formand Lars Genild i spidsen
 
 
 
 
 
 
 
Kystens Perle ved Horsens, og DVKs sommermødeplads, blev scenen for et møde med Motorhistorisk Samråds formand og Socialdemokratiets MF Thomas Monberg
 Kystens Perle ved Horsens, og DVKs sommermødeplads, blev scenen for et møde med Motorhistorisk Samråds formand og Socialdemokratiets MF Thomas Monberg
Når heldet tilsmiler en...
 
 I Motorhistorisk Samråd forsøger vi af al kraft at påvirke vores politikere, så de kan hjælpe os med at gavne vores sag. For nogle uger siden var vi på Christiansborg, hvor vi var inviteret til 60-års fødselsdag hos Kenneth Fredslund Petersen (DD). Blandt mange andre traf vi også Rasmus Prehn(S), som, forespurgt om der var politikere i socialdemokratiet, vi kunne kontakte, så nævnede Rasmus Prehn Thomas Monberg, hjemmehørende i Horsens.  
 
Efter et par forgæves telefonopkald fik jeg pludselig kontakt til ham, og fik aftalt et møde på Dansk Veteranbil Klubs månedlige mødested i Horsens, Restaurant Kystens Perle. Datoen var den 1. juili. Her var der til mødet samlet ca. 40 fine biler af alle klasser – den perfekte baggrund for netop sådan et møde.  
 
Thomas Monberg viste sig at være ikke bare interesseret i gammelt rullende materiel, man havde også både forståelse for og indsigt i, hvilke problemer vi bliver udsat for, når man slår vores rullende kulturarv i hartkorn med den almindelige flåde af hverdagsbiler – ikke mindst batteribiler.  
 
Det ene væsentlige punkt i vores samtale var spørgsmålet om den urimelige vægtafgift og det andet var spørgsmålet om at ændre opfattelsen hos politikere af veterankøretøjer fra at være en hobby til at være en bevarelse af vores samfunds kulturarv. Til dette foreslog Thomas Monberg, at vi skulle – eller rettere han ville hjælpe os med at – sammensætte et møde med Anders Kronborg (S), som er med i både kulturudvalget og skatteudvalget samt Mogens Jensen (S), som er medlem af finansudvalget samt Socialdemokratiets ordfører på kulturområdet.  
 
Vi aftalte, at jeg skulle skrive et brev om mødet, vi havde haft, og sende det til alle tre med en lidt dybere forklaring om de udfordringer vi har.  
 
Vi vil straks efter sommerferien sende et brev til de tre politikere og bede Thomas Monberg om at sammenkalde et møde enten hos os i Nærum eller på Christiansborg.  
 
Steen Rode-Møller
Formand